Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne - Anna Andrzejewska

Dostępność: brak towaru
Cena: 52,00 zł 52.00
Cena w innych sklepach: 55,00 zł
ilość szt.
dodaj do przechowalni
Ocena: 0
Producent: Difin
Kod produktu: 0483-260BC

Opis

Autor: Anna Andrzejewska
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-7930-227-7
Data wydania: 2014
Liczba stron: 272
Format:  B5
Oprawa: miękka

Najnowsze media cyfrowe i interaktywne technologie informacyjno-komunikacyjne, tworzące cyberprzestrzeń oraz świat wirtualny stwarzają wiele możliwości, ale także zagrożeń dla najmłodszego pokolenia. Mają one charakter dynamiczny i powszechny, a ich wymiar jest globalny. Dzieci i młodzież są najbardziej narażone na niebezpieczeństwa występujące w cyberprzestrzeni. Z tego też powodu istotne znaczenie ma poznanie przyczyn rozwoju tych zagrożeń, obecnego stanu oraz skutków w aspekcie wychowawczym. W tej sytuacji istotnego wymiaru nabierają wszelkie działania pedagogiczne, profilaktyczne oraz terapeutyczne podejmowane nie tylko w rodzinach, ale także w szkołach oraz innych placówkach oświatowych. 

Prezentowana monografia jest pracą interdyscyplinarną łączącą wiedzę pedagogiczną, psychologiczną oraz społeczną. Książka podejmuje w swych treściach nowy obszar, w dużej mierze nie rozpoznany na gruncie środowiska oświatowo-wychowawczego. W szczególności rodzice i nauczyciele nie mają świadomości bezpieczeństwa dzieci w cyberprzestrzeni. Nie potrafią diagnozować różnorodnych zagrożeń tam występujących i im przeciwstawiać. 

W publikacji przedstawione zostały przyczyny, objawy oraz skutki zagrożeń cyberprzestrzeni dla dzieci i młodzieży. Omówiono działania edukacyjne i profilaktyczne w środowiskach oświatowo-wychowawczych w tym obszarze.


Anna Andrzejewska

dr, pedagog w zakresie edukacji informatycznej i medialnej, ekspert w zakresie zagrożeń cyberprzestrzeni. Nauczyciel akademicki Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Członek Zespołu ds. Bezpieczeństwa Dzieci w Cyberprzestrzeni przy Rzeczniku Praw Dziecka RP. Zajmuje się edukacją medialną, patologiami w cyberprzestrzeni oraz uzależnieniami od mediów cyfrowych. Autorka książek i publikacji, w których podejmuje powyższe zagadnienia. Od lat prowadzi badania związane z wpływem najnowszych mediów na życie dzieci i młodzieży. Uczestniczka międzynarodowych i krajowych konferencji naukowych i sympozjów. Prowadzi szkolenia i warsztaty z zakresu zagrożeń powodowanych przez cyberprzestrzeń. Współautorka projektów badawczych. Współtwórca wielu filmów edukacyjnych i aplikacji multimedialnych z ww. obszarów wiedzy. Zainteresowania naukowe dotyczą: pedagogiki, psychologii, edukacji medialnej, cyberprzestrzeni, patologii społecznych.


Spis treści:

Wprowadzenie

Rozdział 1. KOMUNIKOWANIE SIĘ W SIECI 

1.1. Charakterystyka komunikacji internetowej 
1.2. Sposoby, techniki i typy komunikacji internetowej 
1.3. Komunikacja nastolatków za pomocą internetu 
1.4. Język internetu dzieci i młodzieży a autoprezentacja w świecie wirtualnym 
1.5. Zaburzenia tożsamości w internecie 
1.6. Depersonalizacja 

Rozdział 2. ROLA I ZNACZENIE PORTALI SPOŁECZNOŚCIOWYCH 

2.1. Charakterystyka wybranych portali społecznościowych 
2.2. Znaczenie komunikacji na portalach społecznościowych 
2.3. Kreowanie wizerunku i tożsamości na portalach społecznościowych 
2.4. Aktywność dzieci i młodzieży na portalach społecznościowych 
2.5. Udostępnianie informacji na profilach 
2.6. Zagrożenia związane z korzystaniem z serwisów społecznościowych 

Rozdział 3. INTERNET A KSZTAŁTOWANIE WIĘZI EMOCJONALNYCH
 
3.1. Znaczenie emocji w życiu człowieka 
3.2. Teoretyczne podstawy więzi emocjonalnych 
3.3. Związki w sieci 
3.4. Dylematy wynikające z nawiązywania kontaktów w sieci 

Rozdział 4. GRY KOMPUTEROWE ROZRYWKĄ NASTOLATKÓW 
 
4.1. Specyfika gier komputerowych 
4.2. Pozytywne aspekty gier komputerowych 
4.3. Przydatność gier komputerowych w nauczaniu/uczeniu się 
4.4. Niebezpieczeństwa gier komputerowych 
4.5. Wpływ agresji i przemocy na psychikę i osobowość graczy 
4.6. Specyfika i przebieg uzależnienia od gier komputerowych 
4.7. Konsekwencje uzależnienia od gier komputerowych 
4.8. Klasyfikacja gier według systemu PEGI 

Rozdział 5. UZALEŻNIENIE OD MEDIÓW CYFROWYCH NOWĄ FORMĄ PATOLOGII

 
5.1. Teorie i modele badań nad mediami i uzależnieniami 
5.2. Nowy wymiar uzależnień 
5.3. Kryteria diagnostyczne uzależnienia od komputera i internetu 
5.4. Mechanizmy i formy uzależnienia 
5.5. Przyczyny uzależnienia 
5.6. Przebieg i skutki uzależnienia 

Rozdział 6. CYBERBULLYING JAKO FORMA AGRESJI I PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ 
 
6.1. Istota i właściwości cyberbullyingu 
6.2. Specyfika w relacjach cyberagresor - poszkodowany 
6.3. Działania ofiary cyberagresora 
6.4. Wpływ cyberprzemocy na postawy i zachowania dzieci i młodzieży 
6.5. Przejawy cyberprzemocy w szkole 
6.6. Stosowane formy cyberprzemocy 
6.7. Profilaktyka cyberprzemocy 

Rozdział 7. CYBERPORNOGRAFIA, CYBERPROSTYTUCJA I CYBERSEKS 

 
7.1. Pojęcie semantyczne (znaczeniowe) pornografii 
7.2. Przejawy i skutki cyberpornografii 
7.3. Przeciwdziałanie zjawisku cyberpornografii 
7.4. Prostytucja z użyciem internetu 
7.5. Cyberseks 

Rozdział 8. PEDOFILIA W SIECI 
 
8.1. Pedofilia sieciowa - nowe oblicze istniejącego zagrożenia 
8.2. Grooming jako specyficzna relacja dorosły - dziecko 
8.3. Przyczyny i skutki groomingu 
8.4. Grooming w polskim prawie 

Rozdział 9. SEKSTING – EKSHIBICJONIZM W INTERNECIE 


9.1. Internet sprzymierzeńcem sekstingu 
9.2. Przyczyny zachowań związanych z sekstingiem 
9.3. Ochrona przed skutkami sekstingu 
9.4. Seksting a prawo 

Rozdział 10. SPONSORING – NOWE ZACHOWANIE NASTOLATKÓW 


10.1. Zjawisko sponsoringu w internecie 
10.2. Problem sponsoringu na wybranych forach dyskusyjnych 
10.3. Konsekwencje uprawiania sponsoringu 

Rozdział 11. INTERNETOWY HAZARD 

11.1. E-hazard – niewinna rozrywka czy zagrożenie 
11.2. Charakterystyka wybranych gier oferowanych przez e-kasyna 
11.3. Hazard patologiczny 
11.4. Fazy oraz kryteria diagnostyczne hazardu patologicznego 
11.5. Aktywność hazardowa dorastającej młodzieży 

Rozdział 12. FUNKCJONOWANIE SEKT W INTERNECIE 

12.1. Pojęcie i rodzaje sekt 
12.2. Przyczyny wstępowania do sekt 
12.3. Działalność sekt w internecie 
12.4. Sposoby werbowania do sekt 
12.5. Charakterystyka wybranych sekt 

Rozdział 13. ANOREKSJA I BULIMIA – PROBLEM WSPÓŁCZESNYCH NASTOLATEK

13.1. Anoreksja, czyli jadłowstręt psychiczny 
13.2. Bulimia, czyli wilczy apetyt 
13.3. Rola mediów w procesie odżywiania się 

Rozdział 14. BIGOREKSJA – KULT MĘSKIEGO CIAŁA 

14.1. Identyfikacja problemu 
14.2. Przebieg i objawy bigoreksji 
14.3. Miejsce sterydów anaboliczno-androgennych w polskim prawie 
14.4. Najpopularniejsze środki stosowane przez bigorektyków 
14.5. Leczenie (terapia) bigoreksji 

Rozdział 15. EDUKACJA MEDIALNA W PRZYGOTOWANIU DZIECI I MŁODZIEŻY DO RELACJI Z MEDIAMI

15.1. Zadania edukacji medialnej 
15.2. Kompetencje nauczycieli niezbędne w edukacji medialnej
15.3. Kompetencje uczniów nabywane w toku edukacji medialnej 
15.4. Rola i zadania rodziców w przygotowaniu dzieci i młodzieży do odbioru mediów cyfrowych 

Zakończenie 

Bibliografia 

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Producenci
Nowości
Płock 1920 - Grzegorz Gołębiewski
Płock 1920 - Grzegorz Gołębiewski
29,90 zł
szt.
Sonda
Przy zakupie książki kieruję się przede wszystkim:
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl