Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży - Pyżalski Jacek
Opis
Autor: | Pyżalski Jacek | ||
Wydawnictwo: | Impuls | ||
Rok wydania: | 2012 | ||
Oprawa: | miękka | ||
Liczba stron: | 318 | ||
Format: |
|
||
Numer ISBN: | 9788378500957 |
Najlepsza Książka na wiosnę - 2012
Nagroda Internautów! w konkursie NK na wiosnę otrzymała książka "Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży" autorstwa Jacka Pyżalskiego!
[...] Książka jest merytorycznie znakomita, nowatorska, a przedstawione w niej wyniki własnych badań potwierdzają wdrażanie przez autora najwyższych standardów metodologii badań empirycznych. Przez najbliższe lata kolejne pokolenia badaczy będą się do nich odwoływać, gdyż nie da się pominąć tej książki w dalszych studiach nad przemocą wśród młodzieży i z udziałem nowych narzędzi komunikacyjnych. Niewątpliwie wpłynie ona także na potrzebę konstruowania nowych teorii socjalizacji i wychowania, a jeśli tak się stanie, to będzie najwyższej rangi wkładem Jacka Pyżalskiego w pedagogikę ponowoczesnej doby. Tę publikację nie tylko warto, można, ale należy jak najszybciej przeczytać, jeśli chce się dostrzec to, co naprawdę młodzież wyczynia w wirtualnej przestrzeni, usiłując zarazem wpłynąć na tę rzeczywistą.[...]
z recenzji prof. Bogusława Śliwerskiego
Książka stanowi pogłębioną naukową monografię problemu agresji realizowanej przez młodzież za pomocą nowych mediów (internetu i telefonów komórkowych).
Zawiera wprowadzenie teoretyczne dotyczące nowych mediów, funkcjonowania młodych ludzi w ich świecie oraz aspektów związanych z tzw. komunikacją zapośredniczoną i wpływu nowych mediów na dzieci i młodzież. Czytelnik dowie się z książki nie tylko o rozpowszechnieniu zjawiska, ale także o jego uwarunkowaniach i konsekwencjach.
Autor monografii przedstawił szerokie omówienie problematyki bullyingu, cyberbullyingu wraz z charakterystyką roli sprawcy i ofiary, typologii zjawisk i ich współwystępowania.
Część badawcza opiera się o trzy duże projekty badawcze - reprezentatywne badania polskich gimnazjalistów, badania nauczycieli oraz studentów, w których zostały wykorzystane metody badawcze zarówno o charakterze jakościowym (wywiady, wywiady online, grupy fokusowe), jak i ilościowym (badania kwestionariuszowe).
Książkę kończą wnioski dotyczące wychowania młodych ludzi w świecie nowych mediów, w szczególności w obszarze profilaktyki i interwencji związanej z agresją elektroniczną.
Spis treści:
Wstęp 9
1. Charakterystyka świata nowych mediów 13
1.1. Czym są nowe media? 14
1.2. Cechy nowych mediów 19
2. Komunikacja zapośredniczona przez komputer 25
2.1. Komunikacja tekstowa 27
2.2. Komunikacja wizualna i dźwiękowa 29
2.3. Generalne charakterystyki komunikacji zapośredniczonej przez komputer 30
3. Nowe media jako środowisko socjalizacyjne, czyli człowiek w komunikacji
zapośredniczonej 39
3.1. Mechanizmy funkcjonowania człowieka w kontekście komunikacji
zapośredniczonej 40
3.2. Instrumenty mediów społecznych 49
4. Młodzi ludzie jako pokolenie cyfrowych tubylców 65
4.1. Wykorzystanie nowych mediów 70
4.2. Nierówności społeczne w korzystaniu z nowych technologii komunikacyjnych 73
5. Wpływ nowych mediów na dzieci i młodzież 79
5.1. Korzyści związane ze stosowaniem nowych mediów przez dzieci i młodzież 83
5.2. Zagrożenia dla dzieci i młodzieży związane z korzystaniem z nowych mediów 87
5.3. Uzależnienie od internetu i telefonów komórkowych 93
6. Normatywność w internecie 97
6.1. Normy grupowe w internecie 100
6.2. Normy dotyczące wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych
w szkole i rodzinie 103
7. Bullying jako specyficzny rodzaj przemocy rówieśniczej 105
7.1. Typologie agresji 105
7.2. Bullying (tradycyjny mobbing) 107
7.3. Cyberbullying 119
8. Teoria ABACUS w wyjaśnianiu cyberbullyingu 139
8.1. Konsekwencje bullyingu i cyberbullyingu 142
8.2. Sprawcy bullyingu i cyberbullyingu 144
8.3. Ofiary bullyingu i cyberbullyingu 146
8.4. Sprawco-ofiary bullyingu i cyberbullyingu 153
8.5. Bullying a cyberbullying – współwystępowanie zjawisk 154
9. Nie tylko cyberbullying – w kierunku innych typów agresji elektronicznej 157
9.1. Agresja elektroniczna wobec pokrzywdzonych 158
9.2. Agresja elektroniczna wobec celebrytów 160
9.3. Elektroniczna agresja uprzedzeniowa (bias bullying) 160
9.4. Agresja elektroniczna wobec nieznajomych (impulsywna) 161
10. Metodologia badań 163
10.1. Badanie „Cyberbullying 2010” 165
10.2. Badanie „Nauczyciele 2009” 182
10.3. Badanie „Studenci 2009” 185
11. Cyberbullying i agresja elektroniczna jako ryzykowne zachowania młodzieży –
badania własne 187
11.1. Zaangażowanie młodych ludzi w nowe media i komunikację zapośredniczoną 188
11.2. Spostrzeganie zagrożeń związanych z użytkowaniem nowych mediów
(w tym agresji elektronicznej) przez uczniów i nauczycieli 193
11.3. Sposoby realizacji agresji elektronicznej i cyberbullyingu
oraz rozpowszechnienie tych zjawisk 198
11.4. Rozpowszechnienie cyberbullyingu i bullyingu wśród gimnazjalistów 211
11.5. Poza agresję rówieśniczą – inne typy agresji elektronicznej 215
11.6. Nowe jakościowo cechy cyberbullyingu 219
11.7. Agresja rówieśnicza online i offline jako jedność 223
11.8. Charakterystyka motywacji i atrybucji działań sprawców agresji
elektronicznej 228
11.9. Konsekwencje doświadczania agresji elektronicznej i cyberbullyingu 230
11.10. Reagowanie pracowników szkoły i rodziców na sytuacje związane
z agresją elektroniczną 235
11.11. Uwarunkowania agresji elektronicznej i cyberbullyingu 239
11.11.1. Szerszy kontekst wykorzystania nowych mediów a agresja
elektroniczna i cyberbullying 239
11.11.2. Środowisko rodzinne a agresja elektroniczna i cyberbullying 244
11.11.3. Środowisko szkolne a agresja elektroniczna i cyberbullying 248
11.11.4. Środowisko rówieśnicze a agresja elektroniczna i cyberbullying 254
11.11.5. Normatywność w środowisku szkolnym i rodzinnym a agresja
elektroniczna i cyberbullying 258
12. Wnioski z przeprowadzonych badań w kontekście działań pedagogicznych
mających na celu profilaktykę i interwencję w zakresie agresji elektronicznej 263
Bibliografia 273
Aneks 291
Załącznik I. Kwestionariusz zastosowany w badaniu „Cyberbullying 2010” 293
Załącznik II. Kwestionariusz zastosowany w badaniu „Nauczyciele 2009” 307
Załącznik III. Właściwości psychometryczne skal zastosowanych w etapie ilościowym
badania „Cyberbullying 2010” 313